Installations - 2016
Mixed media on canvas 130x97cm + Pebble and painted fabric
-> + drawings series “ÎL“.

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NOUS SOMMES DES ÎLES 01 - Installation - 2016
Mixed media on canvas 130x97cm + Pebble and painted fabric


NOUS SOMMES DES ÎLES 02 - Installation - 2016
Mixed media on canvas 130x97cm + Pebble and painted fabric


NOUS SOMMES DES ÎLES 03 - Installation - 2016
Mixed media on canvas146x114cm + Pebble and painted fabric

Each installation presents a canvas and one (or several) pebble(s), a «landscape» helping meditation. The paintings follow a systematic protocol: they begin with a vertical self-portrait and continue with a variety of horizontal operations. A succession of layers where several dilutions allow to “animate“ the tones of the ink, then successive overlays of paint that clear the graphic narration and reveal patterns between satellite view and cell microscopy. Each painting is a story, a make and a break from the real, whose dark reveals the luminous, almost electric, presence in the end. The canvas acts as an horizon, mirror or journey for thoughts. The pebbles are verticalized and adorned with fabric, doubly sacred. Time will underline their mysterious permanence confronting the effacement of the colors of the painted fabric with their formal impassibility.

Chaque installation met en regard une toile et un (ou plusieurs) galet(s), un “paysage“ favorisant la méditation. Les peintures suivent un protocole systématique : elle débutent par un autoportrait vertical et se poursuivent par une variété d’opérations à l’horizontale. Une succession de couches où plusieurs dilutions permettent “d’animer“ les tonalités de l’encre, puis des recouvrements successifs de peinture qui émondent le récit graphique et font apparaître des motifs entre vue satellitaire et microscopie cellulaire. Chaque tableau est un récit, un faire puis un défaire du réel, dont le sombre révèle au final une présence lumineuse, presque électrique. La toile agit tel un horizon, miroir ou voyage pour la pensée. Les galets sont verticalisés et parés de tissu, doublement sacralisés. Le temps soulignera leur mystérieuse permanence confrontant l’effacement des couleurs du tissu peint à leur impassibilité formelle.


ÎL - Series - 2016 - 9x 65x50cm - Mixed media on paper - 1, 2 et 3 : private collection

Using the reverse process of the paintings production excluding the self-portrait, and questioning the materiality of the trace and the possibilities of appearance between transparencies and arbitrary frames, the «drawing» examines the conformity or fragility of our thoughts facing the real.

Utilisant le processus plastique à rebours en excluant l’autoportrait, questionnant la matérialité de la trace et les possibilités d’apparition entre transparences et cadrages arbitraires, le “dessin“ interroge la conformité ou la fragilité de nos pensées face au réel.