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LA FUITE 1 - 2017>2019
225x180cm - polyptych 9 panels (9 x65X50cm) - Cuttlefish ink and pencil on paper

Details:

EN
The apparent simplicity of those "paintings" converges with the confusion they provoke. The thick dark invading the surface questions, and invites to a real observation. Its hue is not black, its texture is not opaque, what is hidden behind these "brown screens"? In practice, this tensioning is induced by the natural function and "physiognomy" of the medium itself: the cuttlefish ink (or original sepia). What do these “illusions“ reveal to us? A nearly-figurative graphic form of cephalopod's escape or the abstract metaphor of time flying (the sepia embodying the color of the past)?

FR
L’apparente simplicité de ces “peintures“ se heurte à la confusion du regard qu’elles provoquent. Le sombre épais qui envahit la surface questionne, invite à une véritable observation. Sa teinte n’est pas le noir, sa texture n’est pas opaque, que dissimulent ces “écrans de brun“ ? En pratique, cette mise en tension est en partie induite par la fonction et la “physionomie“ naturelles du médium lui-même : l’encre de seiche (ou sépia originel). Que nous révèlent ces leurres ? Une “graphie“ quasi figurative de la fuite du céphalopode ou la métaphore abstraite de la fuite du temps (le sépia incarnant la couleur du passé) ?